Objektiv og subjektiv synsvinkel

Objektiv synsvinkel er, når vi ser begivenheder i filmen udefra – som om vi selv er til stede og betragter det, der sker. Subjektiv synsvinkel er, når vi ser begivenheder ”gennem øjnene” på en af personerne i filmen.

Ved objektiv synsvinkel ser vi begivenhederne og personernes handlinger, som om vi er ”fluen på væggen”. Vi iagttager det, der sker, udefra. Det er den mest almindelige synsvinkel i film.

Ved subjektiv synsvinkel ser vi begivenhederne gennem øjnene på en af personerne. Hvis personen er fuld, sejler kamerabevægelserne. Hvis personen er nærsynet og har mistet sine briller, er billedet ude af fokus. Vi oplever situationen, som han eller hun gør det. Den subjektive synsvinkel forstærker vores følelse af identifikation med personen. Den subjektive synsvinkel bliver tit underbygget af subjektiv lyd. Subjektiv synsvinkel kaldes også et point of view-skud eller POV-skud (læs mere om det i opslaget Usynlig klipning).

I begyndelsen af kortfilmen 'Bawke' (eksempel 1) er der både objektiv og subjektiv synsvinkel. En kurdisk far og søn flygter under en lastbil til Norge. Vi ser dem ligge under lastbilen (objektiv synsvinkel). Gennem deres øjne ser vi, at biler og bygninger passerer forbi (subjektiv synsvinkel). Vi ser dem stå mellem to containere (objektiv synsvinkel), og vi bevæger os frem mellem de to containere og kigger rundt om hjørnet (subjektiv synsvinkel). Til slut i eksemplet ser vi dem stå på en åben plads (objektiv synsvinkel). Disse skift mellem synsvinkler gør det nemmere for tilskueren at identificere sig med hovedpersonerne. Vi får et tydeligt indtryk af, hvad de oplever. Vi lever os ind i deres svære og farlige situation.

Eksempel 1: Objektiv og subjektiv synsvinkel og identifikation (fra 'Bawke')

Subjektiv synsvinkel kan også skabe uhygge og suspense (spænding). Det kan fx være, hvis vi ser hovedpersonen fra en subjektiv synsvinkel, og vi ikke ved, hvis øjne vi ser igennem. Hovedpersonen bliver beluret – men af hvem? Det er urovækkende.

I den korte gyserfilm 'Lille Lise' (eksempel 2) er der en kamerakørsel fra en subjektiv synsvinkel. Det giver os en fornemmelse af, at nogen sniger sig af sted og lurer på Lise og hendes far inde fra skoven.

Eksempel 2: Subjektiv synsvinkel og suspense (fra 'Lille Lise')

Over-the-shoulder-shot

Et over-the-shoulder-shot kan styrke vores identifikation med en person, uden at der bruges subjektiv synsvinkel. Over-the-shoulder-shot kaldes også nakkeskud. Vi ser hen over skulderen på en person, som om vi står lige bag ved ham/hende. Dvs. at vi ser scenen fra personens synsvinkel uden decideret at se gennem personens øjne.

I kortfilmen 'I vores blod' (eksempel 3) er der et over-the-shoulder-shot, da hovedpersonen Lionel ser sin far tage af sted hjemmefra. Det underbygger vores følelse af identifikation med Lionel. Vi betragter faren sammen med ham.

Framegrab fra 'I vores blod'
  Eksempel 3
Over-the-shoulder-shot
 

Læs mere om filmiske virkemidler og se eksempler her:

Filmiske virkemidler
Billedbeskæring
Billedkomposition
Billedstil
Farver
Filmisk tid
Kamerabevægelser
Kameravinkler
Klipning
Lyd
Lys
Musik