Årets fighter elev

Hjem

Introduktion

I dette forløb skal I arbejde med filmen ’Årets fighter’, hvor I får mulighed for at tale om, hvordan man gør fodbold og anden sport fair for alle. 

Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde med at:

  • Tage stilling til, om konkurrence eller venskab er det vigtigste i fodbold.
  • Tage stilling til, hvad fairplay er, og hvordan man får flest med i fodbold i frikvartererne, fritiden og klubben.
  • Få mere viden om handicapsport.
  • Blive klogere på, hvordan man kan bruge filmiske virkemidler til at vise forandringer og følelser på film.
  • Kunne undersøge konflikter og genretræk i film.
Foto: Angel Films

Film og forforståelse

’Årets fighter’ er en hollandsk fodboldfilm, der handler om drengene Dylan og Youssefs venskab, der bliver sat på en prøve. Kan det holde til, at den ene mister sin plads på banen?

I klassen

  • Kom med eksempler på nuværende og tidligere herre- og damespillere, der har haft trøje nummer 10.
  • Hvorfor er trøje nummer 10 speciel?

Individuelt 

  • Mens I ser filmen, skal I holde øje med, hvordan drengene Dylan og Youssef behandler de andre spillere på holdet.
Foto: Angel Films

Handling

To og to

Genfortæl filmens handling for hinanden. Svar på spørgsmålene herunder:

  1. Var der noget, I ikke forstod?
  2. Hvilke problemer/konflikter er der i filmen?
  3. Hvilke personer bliver der taget hensyn til i filmen?
  4. Hvorfor vil Dylan ikke have Mimoun med til Touzani Cup i begyndelsen?
  5. Hvorfor ændrer Dylan holdning?
  6. Hvis skyld er det, at Mimoun scorer?
Foto: Angel Films

Temaer

Konkurrence eller venskab

Små grupper

Svar på følgende spørgsmål:

  1. Hvordan kan man se, at konkurrence er vigtigt for Dylan og Youssef?
  2. Hvordan behandler Youssef holdkammeraten Mimoun?
  3. Hvordan behandler Dylan Mimoun i begyndelsen?
  4. Hvordan viser Youssef efter ulykken, at Dylan er hans ven?
  5. Hvorfor begynder Dylan at være sur på Youssef og afvise ham?
  6. Hvad er vigtigst for Dylan: at vinde i fodbold eller at være venner med de andre drenge? 
  7. Hvad er vigtigst for Youssef? 
  8. Hvorfor giver Dylan sin trøje til Youssef?
  9. Hvad er det vigtigste for jer, når I spiller fodbold? Fællesskabet eller at vinde?
Foto: Angel Films

Fodbold for sjov eller alvor

Små grupper og i klassen

Se klip 1, og tal om spørgsmålene i små grupper. Diskutér dem derefter i klassen.

  1. Synes I, at Dylan skulle være udskiftet, da han var hård over for Mimoun?
  2. Er det ok, at han bliver på banen?
  3. Et sted i filmen siger Dylans far: ”Hvis alle tror, at de er Messi, så vinder vi ikke”. Hvad mener han med det? Har han ret?
  4. Er det ok at ”gå selv” og ikke at spille andre, hvis man scorer? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  5. Hvad er vigtigst, når man spiller fodbold i skolen/fritiden: at have det sjovt eller at vinde? Skal alle have lov til at være med?
  6. Hvad er vigtigst, når man spiller fodbold i klubben: at have det sjovt eller at vinde? Skal alle have lov til at være med?
  7. Hvornår spiller man for sjov, og hvornår spiller man for alvor?
  8. Hvad er godt/skidt ved at spille for sjov?
  9. Hvad er godt/skidt ved at spille for alvor?

KLIP 1: FODBOLDKAMP

Forældre til fodbold

Små grupper og i klassen

  1. Hvorfor bliver Youssef vred på sin far og ked af det i klip 1 og senere i filmen?
  2. Er det godt eller skidt at have sine forældre med på sidelinjen til kampe? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  3. Er det ok, at forældre blander sig eller kommer med tilråb?
  4. Hvad kan man gøre, hvis forældre er ubehagelige?
Foto: Angel Films

Sport, inklusion og handicap

Små grupper og i klassen

  1. Hvorfor vil Dylan ikke køre i bus med dem, der har psykisk udviklingshæmning? Hvordan reagerer hans kammerater over for dem?
  2. Kan alle med handicap dyrke sport?
  3. Passer det, når folk siger "Man kan, hvad man vil, hvis bare man arbejder hårdt nok"?
  4. Tarek siger til Youssef og Dylan, at turneringen ikke er ”handicap-fodbold”. Hvad mener han med det? 
  5. Ville I spille fodbold mod en som Dylan i rullestol? I skolen/fritiden? I klubben?
  6. Kan man forestille sig en form for fodboldspil, hvor dem med handicap kan spille sammen med dem, der ikke har et handicap?
  7. Hvad ville du gøre, hvis du kom ud for en ulykke som Dylan?
  8. Hvem er ifølge dig ”årets fighter” i filmen? Hvorfor?
  9. Hvad er fairplay? Hvad betyder det?
Foto: Angel Films

Filmsprog

Filmiske virkemidler: Forandringer og følelser på film

Individuelt

 

To og to

 

Tag billeder af hinandens ansigter i nær eller ultranær beskæring, hvor I viser, at I:
 

  • er glade
  • er bange
  • er triste
  • har det sjovt
  • har hovedpine
     

Hvorfor er det let at vise følelser med de beskæringer?
 

Foto: Angel Films

 

To og to

 

 

To og to

 

Tal med en fantasiven ved hjælp af klipning

 

I skal bruge to stole, der står overfor hinanden.

 

Optagelse 1: Film den ene af jer på den ene stol nogle sekunder i halvnær, mens personen siger fx "Du skal træne hårdere".

 

Optagelse 2: Film den anden af jer på den anden stol i nogle sekundær i halvnær, mens personen siger fx "Det ved jeg godt".

 

Optagelse 3: Film den første stol igen fra samme vinkel, uden at nogen sidder på den.

 

Klip de tre optagelser sammen. Hvordan virker det?
 

Foto: Angel Films

Grupper på tre

Se klippene herunder, og løs opgaverne:

Opgaver til klip 2

  1. Genfortæl: Hvad sker der i klippet?
  2. Hvordan viser reallyden/effektlyden, hvad der sker? 
  3. Hvilke kamerabevægelser er der lige efter ulykken? Hvorfor?
  4. Beskriv underlægningsmusikken. Hvorfor lyder den sådan?
  5. Hvilken reallyd hører vi efter ulykken? Hvad skal den vise?
  6. Hvilken reallyd laver lydbro til scenen på hospitalet?
  7. Hvilke beskæringer er brugt på hospitalet? Hvorfor?

KLIP 2: DYLAN BLIVER KØRT NED

Opgaver til klip 3 og klip 4

  1. Genfortæl: Hvad sker der i klippene?
  2. Hvordan bliver det med klipning vist, at Touzani ikke er der i virkeligheden?
  3. Hvorfor er den rigtige fodboldspiller Touzani med i klippet? Hvad bliver han brugt til?
  4. Hvorfor bliver Dylan sur på ham i klip 4?
  5. Hvad synes I om, at den rigtige Touzani er med? Ville det have været lige så godt med en skuespiller? Hvorfor eller hvorfor ikke?

KLIP 3: DYLAN OG TOUZANI

KLIP 4: DYLAN OG TOUZANI 

Dramaturgi:  Konflikt 

Individuelt

Grupper på tre 

Tal om:

  1. Hvilken ydre konflikt har Youssef?
  2. Hvordan bliver den løst? Hvem hjælper Youssef?
  3. Hvilke ydre konflikter har Dylan med sin familie og venner? 
  4. Hvilken indre konflikt har Dylan med sig selv?
  5. Hvilken tidsfrist er der for at løse konflikterne?
  6. Bliver den indre konflikt løst? Hvordan eller hvorfor ikke?
  7. Bliver den ydre konflikt løst? Hvordan eller hvorfor ikke?
  8. Hvilken udvikling sker der med Dylan undervejs?
  9. Hvad sker der med Dylan, da han møder Maya?
  10. Hvem hjælper ellers Dylan?
Foto: Angel Films

Genre: Sportsfilm eller ikke?

Grupper på tre 

Tal om:

  1. Hvilke sportsfilm eller -serier kender I? Lav en liste over dem.
  2. Hvilke rekvisitter og kostumer viser, at en film/serie handler om sport? 
  3. Hvilke locations viser, at en film/serie handler om sport?
  4. Hvilke ydre og indre konflikter er almindelige i sportsfilm?
  5. Hvad ender sportsfilm ofte med?

Diskutér:

  1. Er ’Årets fighter’ er typisk sportsfilm? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  2. Synes I, at filmen ender lykkeligt for Dylan?
  3. Hvad synes I om slutningen? Hvorfor?
  4. Synes I, at filmen skulle være endt med, at Dylan kom til at spille fodbold igen? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Gennemgå og diskutér jeres svar i klassen.

Foto: Angel Films

Afsluttende produktionsøvelse 

Små grupper

Lav forslag til jeres egne regler til skolegårdsfodbold, så flest mulige kan være med – fx en klassekammerat, der

  • har armen i gips.
  • har benet i gips.
  • er i dårlig form.
  • let bliver sur eller har svært ved at tabe.
  • er dårlig til fodbold.
  • har et fysisk handicap.
  • har et psykisk handicap – fx psykisk udviklingshæmning som pigen i Dylans bus.
  • altid går selv.

Lav små film på ét minut, hvor I præsenterer jeres idéer med optagelser fra spillet med de nye regler.

Foto: Angel Films