Nina og pindsvinets hemmelighed elev

Hjem

Introduktion

Læreren introducerer materialet og opgaverne. Følgende læringsmål kan synliggøres/skrives op for eleverne:  

Elev 0.-2. klasse

I opgaverne arbejder I frem mod at ...

  • Kunne tale om filmens personer, og hvordan de er. 
  • Lære om lys og komposition i billeder.
  • Kunne beskrive stemningen i en bestemt scene og lege med toiletruller.
  • Kunne sammenligne et klip fra filmen med en berømt tegnefilm.
  • Kunne tegne jeres egen lille tegnefilm.
     
'Nina og pindsvinets hemmelighed' (2023) / Parmi Les Lucioles Films

Elev 3.-4. klasse

I opgaverne arbejder I frem mod at ... 

  • Kunne tale om filmens personer, og hvordan de er.
  • Kunne analysere filmens handling ud fra aktantmodellen.
  • Kunne beskrive stemningen og lyset i en bestemt scene og lave jeres egne små film med lommelygter.
  • Kunne sammenligne et klip fra filmen med en berømt, gammel Disney-tegnefilm.
     

Film og filmforståelse

0.-2. klasse 

I klassen 

Før I ser filmen, skal I tale om fantasivenner.

  • Har I (haft) en fantasiven (eller bamse), som giver jer trøst, mod, glæde, nye idéer?
  • Under filmen skal I lægge mærke til, hvem der er Ninas fantasiven, og på hvilken måde fantasivennen hjælper Nina.
  • Læg også mærke til, hvordan Nina har det på de forskellige tidspunkter, hvor pindsvinet dukker op. Er hun glad? Tryg? Bange? Opgivende? Vred eller ked af det?
'Nina og pindsvinets hemmelighed' (2023) / Parmi Les Lucioles Films

3.-4. klasse

I klassen 

Før I ser filmen, fortæller læreren, hvad udtrykket ”manden på gulvet” betyder.  

  • Kender I det med at blive bekymret for mor og far og få lyst til at gøre dem glade igen? 
  • Under filmen skal I lægge mærke til, hvad der er Ninas udfordring, hvad hun gør for at løse den, og hvem der er involveret i hendes plan.
  • Læg også mærke til, hvornår Nina er en god ven, og hvornår I synes, hun ikke er.
    • Bagefter kan I tale om, hvad I synes, en god ven er.

Handling

0.-4. klasse

I klassen

Nu har I set filmen. 

  • Nævn alle de personer, der optrådte i filmen, mens læreren skriver dem på tavlen.
     
'Nina og pindsvinets hemmelighed' (2023) / Parmi Les Lucioles Films

I små grupper (to-tre personer)

Genfortæl handlingen – hvad skete der i filmen?

  • Hvad kunne I bedst lide?
  • Var der noget, I ikke forstod? 
  • Var der noget, der var uhyggeligt?

Del, hvad hvad I har snakket om i jeres grupper, med klassen.
 

Temaer

Venskab (0.-4. klasse)

Venskab betyder meget i filmen – både når man er en god ven, og man ikke er. 

  • Hvordan oplever I venskabet mellem Mehdi og Nina? 
  • Hvordan er Nina er god ven? Og en dårlig ven?
  • Hvordan er Mehdi en god ven? Og en dårlig ven?
  • Er pindsvinet en ven? Hvorfor/hvorfor ikke? 
     

Fantasi og tegnefilm  (0.-4. klasse)

Pindsvinet udspringer af Ninas (og farens) gode fantasi. Fantasi har altid kendetegnet tegnefilm, der er fyldt med fantasifulde idéer og sjove påfund fra tegnefilmens fødsel til i dag. 

Se de to klip fra filmen, som viser forskellige oplevelser i pindsvinets liv:

Klip 1

Klip 2

Walt Disneys første tegnefilm med Mickey Mouse hedder ’Steamboat Willie’. Den blev udgivet i 1928 og var den første tegnefilm med synkroniseret lyd

Se hele tegnefilmen her, og læg mærke til lighederne mellem den og tegnefilmen om pindsvinet.

'Steamboat Willie' (1928) / Disney

I grupper 

Del jeres svar i klassen, mens læreren skriver på tavlen. 

  • Hvilke ligheder er der mellem tegnefilmen om pindsvinet og tegnefilmen ’Steamboat Willie’?
  • Er der også ligheder mellem Mickey Mouse og pindsvinet? Er de skurke eller helte? Noget andet?
     

Filmsprog

Filmiske virkemidler

Lys og billedkomposition (0.-4. klasse)

To og to og i klassen 

Lyset er med til at påvirke vores oplevelse af en scene og skaber stemninger i handlingen. På billedet nedenfor står Mehdi og Nina med deres modelfabrik i deres skovhytte. I baggrunden af billedet ser vi skoven, hvorfra solen skinner ind og lyser børnene og modellen op. Der er sidelys fra baggrunden af billedet. I mellemgrunden står børnene og diskuterer deres plan, som vises i forgrunden af billedet i form af deres model. Figurerne på modellen i forgrunden kaster skygger ud mod os som seere. 

  • Hvilken stemning synes I, der er i billedet? 
  • Hvordan ville billedet opleves, hvis der ikke var lys?
'Nina og pindsvinets hemmelighed' (2023) / Parmi Les Lucioles Films


Se klippet under, og læg mærke til, at der ikke længere er sollys i billedet. Lyset kommer fra en lommelygte og lyser nedefra og op på Nina og Mehdi, som får skygger i ansigtet. 

Klip 

  • Hvilken stemning giver det?
  • Har du set andre film eller billeder, hvor lyset kom nedefra. Hvordan var filmens stemning der?

 

 

0.-2. KLASSE 


Billedbeskæring og -komposition 
 

  • På filmplakaten ser man Nina, pindsvinet og blomsterne i forgrunden, marken og skoven i mellemgrunden og byen med fabrikken i baggrunden.
     
'Nina og pindsvinets hemmelighed' (2023) / Parmi Les Lucioles Films

 

  • Hvor er Mehdi i forhold til Nina? Hvorfor tror I, det er tegnet sådan? Passer det med, hvordan det er i filmen?
     

To og to 
 

  • Hold to toiletruller op foran øjnene, og fortæl din makker, hvad du ser i forgrunden og i baggrunden – altså det, der er tættest på, og det, der er længst væk. Hvis du kan, må du også gerne sige, hvad du ser i mellemgrunden (det, der er mellem forgrunden og baggrunden).

 

 

 

3.-4. KLASSE 


Lys 


I små grupper (3-4 personer) 

 

  • Lave en lille filmscene, hvor den eneste lyskilde i billedet er en lommelygte, der lyser opad på jeres ansigter. To til tre af jer er skuespillere, og den sidste filmer. I skal bruge et mørkt rum, et kamera og en lommelygte.
     
  • Brug to smartphones, hvor den ene er lommelygte og den anden kamera. Beslut jer for, hvad scenen skal handle om, og hvad I skal sige. Vær opmærksom på, at kameraet kun kan se det, der sker, i lyset. Mon det har en effekt, at der sker noget uden for lyskeglen? 
     
  • I kan eventuelt uploade jeres film til Skoletube og se dem i klassen. Giv eventuelt hinanden feedback.

Dramaturgi 

Filmens handling – plot (1.-4. klasse)

I filmsproget kan man kalde filmens handling for et plot. Hovedplottet er filmens vigtigste historie. Det er hovedpersonens fortælling og kamp for at nå sit mål. 

  • Hvem af de navne, I har skrevet på tavlen, er filmens hovedperson?
  • Hvad går filmens konflikt ud på?
  • Hvilke forhindringer møder hovedpersonen?
  • Hvem eller hvad hjælper hovedpersonen?
  • Lykkes det at løse konflikten til sidst – og hvis ja, hvordan?
     

Pindsvinet (0.-4. klasse)

På hvilken måde hjælper pindsvinet Nina? Tal om alle de situationer i filmen, hvor pindsvinet hjælper Nina. 

I klassen

  • Er der andre end Nina, der kan tale med pindsvinet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Prøv at tegne pindsvinet på et stykke papir. Pindsvinet siger, at ”ting lykkes ikke altid i første forsøg” og ”verden er fuld af muligheder for dem, der tør åbne deres hjerter for det ukendte”. 
    • Skriv ord på tegningen, som beskriver pindsvinet. Hvordan er pindsvinets personlighed?

 

0.-2. KLASSE 


Mini tegnefilm
 

  • Tegn arme på de to tegninger (pdf) af pindsvinet.
    • På den ene tegning skal pindsvinets arme være nede, og på den anden tegning oppe.
  • Læg tegningerne oven på hinanden, og rul den øverste tegning om en blyant.
  • Træk blyanten frem og tilbage, så det ligner, at pindsvinet bevæger sine arme.

 

Karakterer og aktantmodellen (3.-4. klasse)

Hovedpersonen er filmens subjekt, som har et mål. Det er noget, han/hun gerne vil opnå, og det kaldes objektet

  • Hvem er filmens subjekt?
  • Hvad er filmens objekt?

Der står ofte noget eller nogen i vejen for, at subjektet kan nå sit mål, og det er en (eller flere) modstander(e). Men subjektet har også en (eller flere) hjælper(e) til at hjælpe med at opnå målet.

  • Hvem er subjektets modstander(e) i filmen?
  • Hvem er subjektets hjælpere?
  • Hvorfor er det så vigtigt for Nina at få fat i pengene? 
  • Hvad sker der med pengene? 
  • Hvad ender hun med at få til allersidst i filmen? Ender filmen godt? Begrund.
  • Hvem giver Nina det, hun gerne vil have? Dette svar er filmens ”giver”. 
  • Hvem får glæde af det hele? Dette svar er filmens ”modtager”.

Herunder ser I aktanterne i eventyret ’Klods-Hans’: 

Illustration: Filminstituttet


Lav jeres egen aktantmodel for plottet i ’Nina og pindsvinets hemmelighed’.