Materialer
- Abekongen – Til læreren
- Abekongen – Elevark
- Bedste veninder – Til læreren
- Bedste veninder – Elevark
- Danseskolen – Til læreren
- Danseskolen – Elevark
- Drømme og mål – Til læreren
- Drømme og mål – Elevark
- Fugledrengen – Til læreren
- Fugledrengen – Elevark 1
- Fugledrengen – Elevark 2
- Karma Girl – Til læreren
- Karma Girl – Elevark 1
- Karma Girl – Elevark 2
- Karma Girl – Elevark 3
- Pige væk hjemmefra – Til læreren
- Pige væk hjemmefra – Elevark 1
- Pige væk hjemmefra – Elevark 2
- Strongboy – Til læreren
- Strongboy – Elevark 1
- Strongboy – Elevark 2
- Tamarind-sangeren – Til læreren
- Tamarind-sangeren – Elevark 1
- Tamarind-sangeren – Elevark 2
- Tvillingerne fra Venedig – Til læreren
- Tvillingerne fra Venedig – Elevark 1
- Tvillingerne fra Venedig – Elevark 2
Om materialet
Undervisningsmaterialet til 'Børnene på Silkevejen' lægger op til at arbejde tværfagligt med 10 af filmene (nummer 6-15) i serien. Materialet til mellemtrinnet er primært udarbejdet til dansk samt sundheds-, seksualitet og familiekundskab. Flere af filmene kan dog også med fordel bruges i andre fag:
- Filmene 'Danseskolen', 'Fugledrengen', 'Bedste veninder' og 'Tamarind-sangeren' kan også bruges i natur/teknologi
- Filmen 'Karma Girl' kan bruges i musik og kristendom
Alle filmene har fokus på at forfølge sine drømme, og materialerne knytter sig til filmenes hovedpersoner og deres aktuelle situation. De tager udgangspunkt i konteksten, det vil sige at finde ud af livsomstændigheder og -vilkår i de pågældende samfund på Silkevejen.
Udover drømme og livsvilkår i andre lande/kulturer indeholder filmene og materialet temaer som:
- Forholdet mellem dyr og mennesker
- Buddhisme og karma
- Musik
- Passion
- Sport
- Forventningspres
- Rettigheder
- Venskaber
- Søskenderivalisering
- Jordskælv
- Flugt
Filmene og temaerne giver afsæt for en større og bredere diskussion af elevernes identitet og tilhørsforhold. Det betyder, at filmene fungerer som perspektiv på elevernes egne liv på både det individuelle, historiske og samfundsmæssige plan. Samtidig får eleverne indsigt i, hvordan børn lever i andre lande og kan reflektere over og diskutere ligheder og forskelle.
Til hver film er der tilknyttet forslag til arbejdsforløb samt elevark. Alle materialer findes til venstre.
|
|
De 10 film – Emner og fag
Abekongen – om Yang på 11 år i Kina
Emner: Passion, sport, hvordan sport påvirker vores fysiske og mentale velbefindende, livsudfordringer hos børn i andre lande.
Fag: Sundheds- seksualitet og familiekundskab og dansk
Bedste veninder – om Emine på 10 år i Tyrkiet
Emner: Venskaber, jordskælv
Fag: Dansk, natur/teknologi samt sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Danseskolen – om Tika på 10 år i Georgien
Emner: Levevilkår i andre lande, samtalesituationer og sammenligne egne problemstillinger med andres.
Fag: Natur/teknologi og dansk
Drømme og mål – om Leeza på 12 år i Pakistan
Emner: Håb, drømme og forventninger
Fag: Dansk og sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Fugledrengen – om Reshat på 12 år i Aserbajdsjan
Emner: Forhold mellem dyr og mennesker, levevilkår i andre lande
Fag: Dansk og natur/teknologi
Karma Girl – om Hninn på 11 år i Myanmar
Emner: Buddhisme og karma, musik som kunstnerisk udtryk og stemningsskaber.
Fag: Kristendom og musik
Pige væk hjemmefra – om Nastia på 13 år i Ukraine
Emner: Flugt, ens kæreste ejendele, hvordan sport påvirker vores fysiske og mentale velbefindende
Fag: Dansk samt sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Strongboy – om Lochin på 12 år i Usbekistan
Emner: Drømme og rettigheder
Fag: Dansk og sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Tamarind-sangeren – om Kaw på 11 år i Thailand
Emner: Drømme og idoler, levevilkår i andre lande/kulturer
Fag: Dansk og natur/teknologi
Tvillingerne fra Venedig – om Gaia og Giulia på 14 år i Italien
Emner: Konflikter og søskenderivalisering
Fag: Dansk samt sundheds- og seksualitetsundervisning og familiekundskab