En rigtig vinder elev

Hjem
  • Introduktion
  • Film og forforståelse
  • Handling
  • Temaer
  • Filmsprog
  • Videre arbejde
  • Sprogopgaver i tysk 5.-7. klasse
    • Vor dem Film
    • Film
    • Nach dem Film

Introduktion

Før I skal se filmen ’En rigtig vinder’, skal I blive klogere på filmens to lokationer: Syrien og Wedding i Berlin. Efter filmen skal I arbejde med handling og temaer i filmen, lære noget om filmiske virkemidler og selv lave en filmøvelse. Til slut skal I skrive en af bipersonernes dagbog om en bestemt scene i filmen.

 

Læringsmål: Når I er færdige med opgaverne, kan I:

  • Lave et interview med udgangspunkt i filmens handling.
  • Reflektere over filmens temaer.
  • Forstå og beskrive filmens virkemidler.
  • Analysere filmens genretræk.
  • Skrive et dagbogsnotat eller filme en videodagbog/vlog.
Foto: 'En rigtig vinder' (2024) Boje Buck Produktion

 

Film og forforståelse

Præsentation

Mona på 11 år er for nyligt flygtet fra krigen i Syrien og bor nu i bydelen Wedding i Berlin. Hun taler næsten ikke tysk og synes selv, hun er kikset klædt. Hun kan ikke forstå, at hendes klassekammerater opfører sig dårligt i skolen, for hun vil selv gerne lære noget. 

Hun bliver hurtigt klassens mobbeoffer, men der er noget, hendes klassekammerater ikke ved: Mona elsker at spille fodbold og er god til det! 

Klassen skal spille fodboldcup mod de andre skoler i Berlin. Mona kommer, med hjælp fra sin lærer hr. Che, med på pigernes hold. Kan de mon vinde cuppen?

I par:

  • Brug google maps og google til at undersøge regionen Rojava i Syrien og bydelen Wedding i Berlin, Tyskland.
  • Tal om, hvordan I tror, det er at bo og gå i skole i Rojava sammenlignet med Wedding.
  • Del jeres overvejelser med et andet par.
Foto: 'En rigtig vinder' (2024) Boje Buck Produktion

Trailer

I klassen

  • Se filmens trailer.

I grupper af fire

  • Tal om, hvordan trailerens indhold passer sammen med det, I har forestillet jer i den foregående opgave. Passer det godt, eller er det helt anderledes?
  • Hvad tror I, der kommer til at ske i filmens indledning, midte og slutning? Skriv stikord ud fra det, I har set i traileren og gem dem til senere.
     

Handling

I klassen

  • Find jeres stikord til filmens handling frem.
  • Tal om, hvordan de passer sammen med filmen. Var det som I havde forventet? Blev I overraskede over noget?
  • Hvad betyder det for jer, om en film svarer til jeres forventninger?
  • Hvorfor tror I, at I kunne eller ikke kunne regne filmens handling ud?

Tidslinje

Filmens handling er kronologisk med flashbacks. Det vil sige, at begivenhederne i Wedding følger efter hinanden på samme måde, som de ville gøre i virkeligheden. Men ved hjælp af Monas tanker, får vi også glimtvist indblik i, hvad der skete i Syrien, før hun kom til Tyskland.

I par

  • Lav en tidslinje, hvor handlingen begynder i Syrien og slutter til fejringen af fodboldvinderne i skolegården. Brug fx tikitoki og tag kun det allervigtigste fra handlingen med.
Foto: 'En rigtig vinder' (2024) Boje Buck Produktion

Interview

I par

  • Forestil jer, at den ene af jer er Mona, og den anden er en journalist, der vil skrive om hendes flugt og tid i Tyskland.
  • Brug jeres tidslinje og lav et interview, hvor journalisten stiller spørgsmål, som Mona kan svare på ud fra punkterne på linjen.
  • Film jeres interview eller lav en lydfil, som I deler med klassen.
     

Temaer

Et nyt hjem

I par

  • Lav et mindmap over ordet ’hjem’. Skriv alt det på, som I mener, der skal til for, at noget er et hjem. I kan fx bruge Mindmeister, hvis I vil lave et digitalt mindmap.

I klassen

  • Del jeres mindmaps i klassen og se, hvad jeres klassekammerater har skrevet.
  • Lav en fælles Top10-liste med overskriften ”Hvad er et hjem?”.

I grupper af fire

  • Lav en sammenligning mellem Monas hjem i Syrien og hendes hjem i Tyskland:
    • Brug Top10-listen og sammenlign den med, hvad Mona havde i Syrien, og hvad hun har i Tyskland.
    • Er Tyskland hjem for Mona? Hvorfor/hvorfor ikke? Er der en udvikling i løbet af filmen?
Foto: 'En rigtig vinder' (2024) Boje Buck Produktion

 
Fællesskab

Individuelt

  • Brug et par minutter, hvor du tænker over, hvad ’fællesskab i klassen’ er for dig. Skriv tre vigtige punkter ned.


I grupper af fire

  • Del jeres punkter med hinanden. Er I enige om, hvad fællesskab er?
  • Diskuter nu, om der er fællesskab i Monas klasse, da hun begynder i skolen. Hvorfor/hvorfor ikke? 
    • Hvordan kommer fællesskabet eller det manglende fællesskab til udtryk? 
    • Kan man tale om positive og negative fællesskaber og hvis ja, hvorfor?
  • Lav en planche med overskriften ”Fællesskab er …” og hæng den op i klassen. I kan evt. lave en digital plakat med Collage Maker.


Individuelt

  • Brug igen et par minutter alene. Tænk over grunden til, at Mona ikke er en del af fællesskabet og bliver drillet.
  • Tænk også over, hvorfor Monas ven Harry er udenfor.


I klassen

  • Del jeres tanker om Mona og Harry i en dobbeltcirkel.
Foto: 'En rigtig vinder' (2024) Boje Buck Produktion

I grupper af fire

Mona bliver en del af klassefællesskabet, da hun begynder at spille på pigernes fodboldhold – eller gør hun?

  • Lav en graf over Monas op- og nedture med fodboldholdet. Fra den første dag, hun træner med dem til dagen, hvor hun står som pokalvinder i skolegården. 
  • Hvad tænker I om, at man skal præstere (fx i fodbold) for at blive en del af fællesskabet? Kan Harry nogensinde blive en del af klassens fællesskab? Hvorfor/hvorfor ikke? Inddrag jeres plancher ”Fællesskab er...”.

At Mona bliver en del af holdet, har store konsekvenser for nogle af de andre spillere, som pludselig mister deres position. Det udløser vrede og ender med hærværk.

  • Diskutér, hvad I tænker om pigernes opførsel. Må beslutninger på fodboldbanen have indflydelse på det, der sker uden for fodboldbanen? Hvorfor/hvorfor ikke?
Foto: 'En rigtig vinder' (2024) Boje Buck Produktion

Fodbold og køn

I klassen

  • Lav en statistik i klassen over, hvem der spiller fodbold, og hvem der ikke gør. 
  • Lav derefter en statistik delt op i køn.

I grupper af fire

  • En af drengene siger, at pigerne er gode. En anden dreng svarer, at de ”uanset hvad, spiller som piger”. Hvad mener han?
  • Er der forskel på at være pige eller dreng og at være god til fodbold? Havde klassen fx forventet, at Mona spiller fodbold? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Tal derefter om forskellen på at være pige eller dreng og ikke at interesse sig for fodbold. Hvilke fordomme har klassen fx om Harry?

I klassen

Drengene i Monas klasse har stærke holdninger til pigernes fodboldspil. De kan næsten ikke holde den tanke ud, at pigerne kan vinde en pokal.

  • Lav en afstemning i klassen, hvor I skal vælge mellem holdningerne ”piger er gode til fodbold”, ”drenge er gode til fodbold” og ”piger og drenge er lige gode eller dårlige til fodbold”. 
  • Husk, at I skal kunne argumentere for jeres holdning, når I placerer jer.
  • Hvad tænker I om de argumenter, der er blevet fremlagt? Er der nogen af jer, der vil ændre placering?
Foto: 'En rigtig vinder' (2024) Boje Buck Produktion

I grupper af fire

  • Lav en planche, et rollespil, et billede eller lignende, der viser, hvordan klassens holdninger er fordelt. 
  • Fremlæg jeres produkt for klassen.
     

Filmsprog

Filmiske virkemidler

Synlig klipning

I grupper af tre

  1. Filmleksikon: Læs om klipning og synlig klipning
  2. Gense scenen, hvor Jasmin og to veninder sætter gang i en ’alle mod alle’, der ender med, at fodboldholdene ikke må stille op til fodboldcuppen. 
  3. Hvilken type synlig klipning er der brugt her? Hvad gør denne klipning for stemningen i filmen?

 

Scene 1

 

’Verfremdung’ og billedbeskæring

I grupper af tre

  • Gense scenen, hvor Mona møder sin klasselærer for første gang 

 

Scene 2

På et tidspunkt taler hun direkte til kameraet for at forklare, at det kun er i hendes hoved, at hun taler perfekt tysk. Hun gør os altså opmærksom på, at det vi ser i filmen, er fiktion. Mona taler til kameraet flere gange i løbet af filmen og skubber det også nogle gange irriteret væk (se klippet nedenfor). Dette filmkneb stammer fra teaterverdenen og kaldes med et tysk ord ’verfremdung’.

 

Scene 3

 

  • Tal om, hvorfor instruktøren har valgt at gøre sådan? Hvilken effekt har det på filmen? 
  • Har I set det i andre film eller serier? Hvis ja, hvilken effekt havde det der?

I scenerne med ’verfremdung’ ændrer billedbeskæringen sig fra halvtotal eller halvnær til et nærbillede

  • Filmleksikon: Læs om billedbeskæring.
  • Hvorfor vælger instruktøren at lade beskæringen ændre sig?

 

I grupper af tre (en kameraperson og to skuespillere)
 

  • Skriv en scene med 8-10 replikker. 
     
  • Scenen skal begynde som en dialog (fx om fodbold) og ende som en monolog, hvor den ene af jer kommenterer på dialogen direkte til kameraet.
     
  • Film scenen med en kameraindstilling.
     
  • Film derefter scenen, så den bevæger sig fra halvtotal eller halvnær (dialog) til nærbillede (monolog). I kan enten filme i et stræk og zoome ind eller filme to gange og klippe filmen sammen efterfølgende.
     
  • Hvad er forskellen på de to scener, I har filmet? Hvilken effekt har det, at I skifter fra dialog til monolog og fra halvtotal/halvnær til nærbillede?

 

 

Dramaturgi

Konflikt

I par

  • Filmleksikon: Læs om konflikt.
  • Beskriv, hvilken indre og hvilken ydre konflikt, der kommer til udtryk i filmen.
  • Del jeres overvejelser med et andet par. Er det de samme konflikter, I har nævnt?

 

Aktantmodellen

I par

  • Filmleksikon: Læs om aktantmodellen.
  • Print og udfyld en eller flere aktantmodeller for filmen her: Aktantmodel. Brug jeres viden om indre og ydre konflikt til at finde frem til de seks aktanter. 
  • Vis jeres model til et andet par og forklar, hvorfor I har udfyldt den som I har.

 

Genre

I grupper af fire

  • Filmleksikon: Læs om ungdomsfilm.
  • Diskutér, om I synes, at filmen er en ungdomsfilm. Brug begreber og ord fra det, I har læst, for at argumentere for eller imod.

Som I har læst, så er ungdomsfilm en filmtype, som kan indeholde forskellige genrer.

  • Filmleksikon: Læs om drama og komedie.
  • Diskutér om filmen er et drama, en komedie, lidt af begge dele eller ingen af delene? Brug begreber og ord fra det, I har læst, for at argumentere for jeres mening.
  • Del hovedpointerne fra jeres diskussion med klassen.
     

Videre arbejde

Individuelt

  • Se scenen, hvor eleverne får at vide, at de må deltage i fodboldcuppen alligevel. Hold øje med Harry, hr. Che og Jasmin.
  • Forestil dig, at du er en af de tre personer, der skriver om episoden i sin dagbog. Hvilke tanker og følelser har du?
  • Du kan vælge mellem at skrive en dagbogstekst eller lave en videodagbog/vlog.

 

Scene 4

Sprogopgaver i tysk 5.-7. klasse

Introduktion

I skal arbejde med opgaver til Filmen ”Sieger sein”. I bliver først præsenteret for filmens handling. Herefter skal I arbejde med den del af filmens handling, der handler om Monas store lidenskab: fodbold. Når I arbejder med filmens temaer, skal I tale om yndlingsting, yndlingssport og/eller -hobby. Til sidst skal I spille en fodboldkamp, filme kampen og kommentere den på tysk.

Vor dem Film

Präsentation 

Zu zweit

  • Hört und lest den Text

Mona ist mit ihrer Familie aus Syrien nach Deutschland geflüchtet und kommt auf eine Schule im Stadtteil Wedding in Berlin. Mona kann kaum Deutsch und sieht anders aus als ihre Klassenkameraden. Dafür spielt sie aber super Fußball! Herr Che, Monas Klassenlehrer, erkennt ihr Talent und nimmt sie in das Mädchenteam auf.

 

Das Zusammenspiel mit den Mädchen ist schwierig. Jede einzelne von ihnen ist eine Kämpferin, aber zusammenspielen können sie nicht. Kann sich das ändern? Und können sie sogar ein Fußballturnier gewinnen?

  • Was denkt ihr: Gewinnt das Mädchenteam? Warum/warum nicht?

Trailer

In der Klasse

  • Seht euch den Trailer an.
  • Überlegt euch, ob es ein lustiger, trauriger, spannender oder langweiliger Film ist. 
  • Teilt eure Antworten in einem Doppelkreis mit der Klasse. Fragt und antwortet so:
    A: „Was denkst du über den Film?“
    B: „Ich denke, dass es ein … Film ist. Und du?“
    A: „Ich denke (auch), dass es ein … Film ist.“

Film

Zeitleiste

In Vierergruppen

  • Druckt und schneidet die Bilder aus. Ihr findet sie unter Bilder aus dem Film
  • Macht eine Zeitleiste über Monas Fußballleben. Fangt in Syrien an und endet mit der Feier des Pokals auf dem Schulhof.
  • Benutzt die Bilder und schreibt zu jedem Bild einen kurzen Satz.
  • Erzählt einer anderen Gruppe anhand der Bilder und Sätze von Monas Fußballleben.
  • Benutzt z. B. die Wörter erst, dann, danach, nachher, am Ende, zum Schluss, um die Sätze miteinander zu verbinden.

 

Themen

Mein liebster Gegenstand

In Vierergruppen

  • Seht euch die Szene an, in der Mona mit ihrer Familie aus Rojava flüchtet. 

 

Szene 5

 

  • Warum ist der Ball so wichtig? Besprecht, welche der folgenden Aussagen passen: Mona will ihren Ball mit auf die Flucht nehmen, weil 
    • ... es ein ganz besonderer Ball ist
    • ... sie Fußball liebt
    • … sie ihn von ihrer Tante bekommen hat 
    • … er sie an Syrien erinnert.

Alleine

  • Was würdest du mit auf die Flucht nehmen? Denke ein wenig darüber nach.
  • Schreibe einen Satz über deinen Gegenstand, z. B.: „Ich würde XXX mitnehmen, weil …
    • … er/sie/es ein/eine/ein ganz besonderer/besondere/besonderes XXX ist
    • … ich XXX liebe
    • … ich ihn/sie/es von meinem/meiner XXX bekommen habe
    • … er/sie/es mich an Dänemark erinnert

In der Klasse

  • Teilt eure Sätze in einem Doppelkreis miteinander. Fangt mit folgender Frage an: „Was würdest du mit auf die Flucht nehmen?“

 

Mein Lieblingssport/mein Lieblingshobby

In Gruppen

  • Überlegt euch, welche Sportarten und Freizeitaktivitäten ihr kennt.
  • Macht ein Poster mit Bildern und Wörtern, die eure Sportarten und Freizeitaktivitäten zeigen.
  • Hängt euer Poster in der Klasse auf.

In der Klasse

Mona spielt für ihr Leben gern Fußball. Was macht ihr gern?

  • Geht in der Klasse herum und findet einen Partner. Sprecht so miteinander:
    • A: „Was machst du gern in deiner Freizeit?“
    • B: „Ich spiele gern Klavier/Fußball/Computer“, „Ich mache Judo“, „Ich lese gern“ usw.
  • Tauscht Rollen.
  • Wenn ihr beide geantwortet habt, sucht euch einen neuen Partner.

In der Klasse

  • Besprecht in der Klasse: Warum sind Freizeitaktivitäten und Sport wichtig? Warum ist Fußball z. B. wichtig für Mona?

Nach dem Film

In der Klasse 

  • Teilt die Klasse in zwei Teams auf.
  • Geht in die Sporthalle oder auf den Schulhof und spielt gegeneinander Fußball.
  • Filmt das Spiel.

In Gruppen

  • Seht euch das Video mit eurem Fußballspiel an.
  • Stellt euch vor, dass ihr das Spiel kommentieren sollt:    
    • Wählt ein paar Minuten des Spiels aus, die besonders gut, lustig oder spannend waren.
    • Schreibt ein Drehbuch zu den Minuten und präsentiert es live in der Klasse oder macht ein VoiceOver zum Video.
  • Zur Inspiration könnt ihr euch die Kommentatorin im Film noch einmal ansehen. 

 

Szene 6