Belfast elev

Hjem
  • Introduktion
  • Film og forforståelse
  • Handling
  • Temaer
  • Filmsprog
  • Sprogopgaver
  • Billeder

Introduktion

Først skal I skrive et kort resumé af filmens handling. Dernæst skal I arbejde med to af filmens temaer: konflikten i Nordirland mellem protestanter og katolikker og filmens brug af intertekstualitet.

Bagefter skal I arbejde med de filmiske virkemidler, dramaturgi og genre. Her skal I lave en PowerPoint med screenshots fra filmens trailer. I skal desuden lave en filmøvelse, som er en montage, der viser jeres skole. 

Læringsmål: I opgaverne lærer I:

Foto: Universal International Pictures

Film og forforståelse

‘Belfast’ er et drama, som foregår i Nordirlands hovedstad i 1968. Her blusser konflikten op mellem protestanter og katolikker. En gruppe protestanter angriber et kvarter, hvor der både bor katolikker og protestanter. 

Konflikten mellem katolikker og protestanter i Nordirland er lang og kompliceret. Både katolikker og protestanter er kristne, men de har forskellige meninger om kristendommen og forskellige ritualer. For eksempel går katolikker til skrifte og bekender deres synder. De har også paven som den øverste autoritet. Protestanter skrifter ikke, og de anerkender ikke paven.

Irland er katolsk, men gennem tiden er skotter og englændere indvandret til Irland. De protestantiske skotter og englændere har ofte været rigere og bedre uddannede end de katolske irere og er blevet en overklasse i det irske samfund. Konflikten mellem de to befolkningsgrupper er derfor både religiøs, social og økonomisk.

Foto: Universal International Pictures

 Når I ser filmen skal I lægge mærke til følgende:    

  1. Hvad viser filmen om forskellen på protestanter og katolikker? Hvordan opfatter filmens personer forskellene på katolikker og protestanter? Læg mærke til filmens skildring af den protestantiske præst. 
  2. Hvilke film ser filmens personer i filmen? Læg mærke til, hvor mange gange hovedpersonen ser film i tv eller i biografen. Læg mærke til, hvilke film eller hvilken filmgenre han ser. 
  3. Læg mærke til filmens brug af farver og sort-hvid. Hvornår skifter filmen fra farve til sort-hvid?
  4. Hvilket socialt miljø befinder filmens personer sig i? Hvilken social klasse tilhører de? Hvilken type arbejde beskæftiger de sig med? 

Handling

Du skal øve dig på at give et mundtligt referat. Sådan gør du:

  1. Fang en makker til en walk and talk. I taler sammen om filmen og bliver enige om, hvad der er de vigtigste stikord for at kunne genfortælle filmens handling.
  2. Når I er tilbage i klassen, skilles I og arbejder hver for sig. Tænk over, hvilke 10 stikord du vil arbejde med. Brug papir og blyant, og lav en rækkefølge for dine stikord. 
  3. Øv dig i at huske dine stikord. 
  4. Fang en ny makker til en walk and talk. Genfortæl filmens handling til hinanden. Jeres genfortælling tager udgangspunkt i jeres stikord. 
Foto: Universal International Pictures

Temaer

The Troubles – kampen mellem protestanter og katolikker

Gruppearbejde med fire personer i hver gruppe

  1. I filmen er der ballade mellem katolikker og protestanter. Søg informationer på internettet om forskellen på katolikker og protestanter – undersøg fx tro og ritualer samt sociale spørgsmål som ægteskab, skilsmisse, abort, prævention og seksualmoral. 
    Diskutér i gruppen: 
    • Hvad er de vigtigste forskelle på katolikker og protestanter?
    • Hvilke lande kender I, som er hhv. katolske og protestantiske?
    • Hvordan viser filmen forskellen på katolikker og protestanter?
    • Hvad tænker Buddy, det handler om?
    • Hvordan fremstiller filmen fx den protestantiske præst?
  2. Diskutér i gruppen, om filmen har et budskab om konflikten i Nordirland? 
  3. I den indledende del af ‘Belfast’ ser vi en række murmalerier, der handler om konflikten i Nordirland. Søg på ’murals Belfast’ på Google. Vælg fem murmalerier, som ifølge jer fortæller noget om konflikten i Nordirland. 
  4. Cooperativ learning-øvelse – ”Tre til te”: Tre af gruppens medlemmer skal nu på besøg og høre fremlæggelser hos de andre grupper. Én af gruppens medlemmer bliver tilbage og fremlægger for "gæsterne" fra de andre grupper. Når de tre besøgende medlemmer har været hos alle grupper, vender de hjem til det gruppemedlem, der blev tilbage. Her fremlægger de, hvad de har hørt i de andre grupper. 
  5. Lav til slut en planche, der illustrerer konflikten mellem protestanter og katolikker i Nordirland. Planchen skal indeholde både et kort, billeder, murmalerier, en tidslinje og vers fra U2’s sang 'Sunday Bloody Sunday'. Planchen kan bl.a. give informationer om Sunday Bloody Sunday, Remembrance Day Bombing, Good Friday Agreement, Ulster Volunteer Force og IRA. Søg informationer på internettet.
Foto: Universal International Pictures

Verden som en film – om intertekstualitet

Gruppearbejde

Intertekstualitet betyder ”mellem tekster”, så det handler altså om, at en tekst eller en film kan referere til en anden tekst eller film. Det kan fx være, at nogle unge i en film mødes for se en gyserfilm sammen. På den måde kan filmen, som personerne i filmen ser, fortælle noget om den film, vi tilskuere ser.  

  1. Lav en søgning på 'intertekstualitet' på internettet. Bliv i gruppen enige om, hvad 'intertekstualitet' betyder.
  2. I ‘Belfast’ ser Buddy ofte film, især westerns. Læs om westerngenren
    • Hvad er de vigtigste karakteristika ved westerns? 
    • Hvordan påvirker filmene Buddy? 
    • Hvor påvirker filmene helt konkret Buddys oplevelse af begivenhederne i ‘Belfast’?
  3. Buddy ser blandt andet westernfilm som ‘The Man who Shot Liberty Valance’ og ‘High Noon’. Søg på de to film på Google, og find ud af, hvad de handler om. 
    • Hvordan ligner historierne i de to film historien i ‘Belfast’? 
    • Hvordan er de intertekstuelle referencer til de to film med til at udvide historien i ‘Belfast’?
  4. Se klimakset fra filmen ’High Noon’ her. Hvordan ligner den klimakset i ‘Belfast’?
  5. To af de bøller, som truer Buddys familie, hedder Billy Clanton og McLaury. Prøv at søge på de to navne på Google, og læs historien bag dem. Hvorfor tror I, at filmens manuskriptforfatter har valgt netop de to navne?
Foto: Universal International Pictures

Filmsprog

Filmiske virkemidler

I grupper

I skal analysere de filmiske virkemidler, der anvendes i traileren til ‘Belfast’. Tag screenshots fra traileren, og indsæt dem i en PowerPoint for at vise de forskellige virkemidler. Præsentér jeres PowerPoint for klassen. 

  1. Læs om den etablerende montage. Find eksempler i traileren og forklar, hvordan den etablerende montage er brugt. 
  2. Læs om usynlig klipning og point-of-view. Se klip 1 fra ‘Belfast’. Forklar, hvorfor det er klippet med usynlig klipning. Find et point-of-view i klippet og forklar, hvilke indstillinger det består af.
  3. Læs om sort-hvid og farver. Forklar, hvorfor traileren skifter fra farve til sort-hvid? 
  4. Læs om synkron lyd og asynkron lyd. Find eksempler i traileren på synkron lyd og asynkron lyd, fx voice over og underlægningsmusik.  

TRAILER

KLIP 1

Dramaturgi

I grupper

  1. Læs om hovedperson og biperson
    • Hvordan præsenterer traileren filmens hovedperson?
    • Hvordan gør traileren det klart, at det er Buddy, der er centrum for filmens handling? 
    • Hvilke bipersoner præsenteres i traileren? 
  2. Læs om filmens konflikter.
    • Hvilke konflikter præsenterer traileren?
    • Hvordan gør konflikterne os nysgerrige?
  3. Tag screenshots fra traileren, der præsenterer hovedperson og bipersoner. Tag screenshots, der præsenter konflikterne. Sæt dem alle ind i en PowerPoint, og præsentér den for klassen.
Foto: Universal International Pictures

Genre

I grupper

  1. Læs om dramaet og det historiske drama.
    • Hvordan passer ‘Belfast’ på dramaet som genre?
    • Hvordan passer ‘Belfast’ på det historiske drama som undergenre?
    • Vælg tre-fire citater fra teksterne om dramaet og det historiske drama, som ifølge jer passer særligt godt på filmen. Indsæt citaterne i en PowerPoint. 
  2. Lav en drama genreanalyse, hvor I analyserer ‘Belfast’. Skriv jeres pointer ind i jeres PowerPoint.
  3. Lav en western genreanalyse, hvor I analyserer ‘Belfast’, som en western. På hvilke punkter passer ‘Belfast’ på westerngenren? På hvilke punkter passer den ikke? Skriv jeres pointer ind i jeres PowerPoint.
  4. Diskutér, hvad blandingen af de to genrer betyder for filmen.
  5. Præsentér jeres PowerPoint for klassen.

 

I grupper

 

Den lette
Lav en dialogscene ligesom den mellem Buddy og hans bedstefar i klip 2 nedenfor. I bestemmer selv dialogen. Scenen skal have mindst fire indstillinger af hver af de to personer, der taler sammen. De to personer skal filmes hver for sig, men de skal kigge på hinanden.
 

KLIP 2
 

 

Den svære
I skal lave en etablerende montage, der præsenterer jeres skole. Optag ti klip forskellige steder på skolen. Klippene skal være korte, ca. tre-fem sekunder. Vær omhyggelig med at vælge steder, der tydeligt viser, at vi er på en skole. Tænk over stemningen. Lægger I op til en alvorlig, sjov eller måske uhyggelig film? Redigér jeres optagelser, så de bliver sat sammen til en etablerende montage. 

Sprogopgaver

Introduction and purpose

The purpose of these exercises is to interpret and analyse 'Belfast' and discuss the themes of the film. You will get to practice your spoken and written English. 

TRAILER

Tasks

In pairs

  • Watch the trailer for 'Belfast' (see above). What is the atmosphere of the trailer – which emotions are the trailer trying to convey to the audience? What are the main conflicts presented in the trailer?

Individually

  • Write a summary of the story in 'Belfast'. Your summary must be approximately 250 words and it must tell its reader the story from the beginning to the end of the film. Your summary must be divided into at least three paragraphs and have three headings: ‘Conflict’, ‘Love’, and ‘Leaving Belfast’.

In pairs

  • Discuss the themes of the film. Partner up and take turns interviewing each other about the themes and conflicts of the film:
    • Religion
      • What is the role of religion in the film? 
      • What does Buddy think about the differences between Protestants and Catholics? 
      • What do you think the film wants to tell us about religion?
    • Family 
      • Try to describe the members of Buddy's family. What kind of life are they living? 
      • How are they helping each other? 
      • What are their problems?
    • Love 
      • Try to describe Buddy's love interest. Is it normal for a nine-year-old boy to think about love and marriage? 
      • How is love affecting Buddy's actions in the film, both in school and in his thoughts about Protestants and Catholics?
    • Childhood 
      • How is Buddy's childhood portrayed in 'Belfast'? 
      • What are the most important things for him? Is it a good childhood? Why/why not? 
    • Civil war in Northern Ireland 
      • What does the film tell the audience about the conflict in Northern Ireland? 
      • Did you know about the conflict before you saw the film? 
      • Did you learn new things about the conflict? 

Individually

  • Write a character analysis (250 words) of Buddy. Use two of the pictures from the film in your character analysis.
  • Write about your own opinion on the film. Try to explain what the film attempts to achieve. Is it successful? Why/why not?
  • Write a short story about one of the persons in the picture below. Your story must be written with a first-person narrator who is one of the persons in the picture. 
Foto: The Belfast Telegraph Troubles Gallery

Billeder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotos: ’Belfast’ / Universal International Pictures