Materialer
- Abekongen – Til læreren
- Abekongen – Elevark
- Bedste veninder – Til læreren
- Bedste veninder – Bilag
- Danseskolen – Til læreren
- Danseskolen – Elevark
- Drømme og mål – Til læreren
- Drømme og mål – Elevark
- Fugledrengen – Til læreren
- Fugledrengen – Elevark
- Karma Girl – Til læren
- Karma Girl – Elevark 1
- Karma Girl – Elevark 2
- Pige væk hjemmefra – Til læren
- Pige væk hjemmefra – Elevark 1
- Pige væk hjemmefra – Elevark 2
- Pige væk hjemmefra – Elevark 3
- Strongboy – Til læren
- Strongboy – Bilag
- Strongboy – Elevark
- Tamarind-sangeren – Til læren
- Tamarind-sangeren – Elevark 1
- Tamarind-sangeren – Elevark 2
- Tvillingerne fra Venedig – Til læren
- Tvillingerne fra Venedig – Elevark
Om materialet
Undervisningsmaterialet til 'Børnene på Silkevejen' lægger op til at arbejde tværfagligt med 10 af filmene (nummer 6-15) i serien. Materialet til udskolingen er primært udarbejdet til dansk og samfundsfag. Flere af filmene kan dog også med fordel bruges i andre fag:
- Filmene 'Abekongen' og 'Strongboy' kan også bruges i historie.
- Filmene 'Danseskolen', 'Fugledrengen' og 'Bedste veninder' kan også bruges i geografi.
- Filmene 'Tvillingerne fra Venedig' og 'Bedste veninder' kan også bruges i sundheds-, seksualitet og familiekundskab.
- Filmen 'Karma Girl' kan bruges i kristendom
Alle filmene har fokus på at forfølge sine drømme, og materialerne knytter sig til filmenes hovedpersoner og deres aktuelle situation. De tager udgangspunkt i konteksten, det vil sige at finde ud af livsomstændigheder og livsvilkår i de pågældende samfund på Silkevejen.
Udskolingsmaterialet beskæftiger sig også i nogen grad med de samfundsmæssige og historiske muligheder, der er for børnene og deres familier.
Udover drømme og livsvilkår i andre lande/kulturer indeholder filmene og materialet temaer som:
- Forholdet mellem dyr og mennesker
- Styreformer
- Buddhisme
- Dokumentarfilm
- Globalisering
- Migration
- Passion
- Murens fald
- Ligestilling og rettigheder
- Relativ vs. absolut fattigdom
- Flugt
Filmene og temaerne giver afsæt for en større og bredere diskussion af elevernes identitet og tilhørsforhold. Det betyder, at filmene fungerer som perspektiv på elevernes egne liv på både det individuelle, historiske og samfundsmæssige plan.
Historiebrug: At eleverne kan forholde sig til egne og andres historiske fortællinger i tid og rum. At kronologi ikke er den eneste måde at skabe sammenhæng på.
Sociologisk fantasi: At eleverne kan tage stilling til og forstå, at sociale og kulturelle sammenhænge er forskellige. At eleverne kan definere og forstå centrale faglige begreber.
Fortolkning: At eleverne kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af dokumentarfilm som medie.
Til hver film er der tilknyttet forslag til arbejdsforløb samt elevark. Alle materialer findes til venstre.
![]() Foto: Toolbox Film
|
![]() Foto: Toolbox Film
|
DE 10 FILM – EMNER OG FAG
Abekongen – om Yang på 11 år i Kina
Emner: Passion og pres, kulturelle forskelle
Fag: Historie og samfundsfag
Bedste veninder – om Emine på 10 år i Tyrkiet
Emner: Jordskælv, venskaber og relationer
Fag: Dansk, geografi samt sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Danseskolen – om Tika på 10 år i Georgien
Emner: Globalisering og migration, kreativ formidling
Fag: Geografi og dansk
Drømme og mål – om Leeza på 12 år i Pakistan
Emner: Drømme, ligestilling og rettigheder
Fag: Dansk og samfundsfag
Fugledrengen – om Reshat på 12 år i Aserbajdsjan
Emner: Andre kulturer og styreformer, forhold mellem dyr og mennesker
Fag: Geografi, samfundsfag og dansk
Karma Girl – om Hninn på 11 år i Myanmar
Emner: Dokumentarfilm, buddhisme
Fag: Dansk og kristendom
Pige væk hjemmefra – om Nastia på 13 år i Ukraine
Emner: Flugt, push-pull-effekter, mini-dokumentar
Fag: Dansk og samfundsfag
Strongboy – om Lochin på 12 år i Usbekistan
Emner: Murens fald, internationale organisationers rolle i konflikter
Fag: Samfundsfag og historie
Tamarind-sangeren – om Kaw på 11 år i Thailand
Emner: Relativ vs. absolut fattigdom, musik som stemningsskaber
Fag: Dansk og samfundsfag
Tvillingerne fra Venedig – om Gaia og Giulia på 14 år i Italien
Emner: Konflikter og konflikthåndtering, producer en podcast
Fag: Dansk og sundheds- seksualitetsundervisning og familiekundskab
