Filmleksikon

Hjem

Dybdekomposition

Dybdekompositionen afhænger af, hvordan billedets forskellige lag ser ud og er placeret. Billedets lag opdeles i forgrund, mellemgrund og baggrund.

Et billede kan være komponeret på en måde, så vi fornemmer dybde og perspektiv. Et billede med dybde er som regel mere interessant at se på, end et billede der virker fladt og uden dybde.

Forgrund, mellemgrund og baggrund

Forgrunden er den del af motivet, som er tættest på tilskueren, dvs. tættest på kameraet. Det kan fx være nogle ting på et bord eller en gren, der stikker ind fra siden. Baggrunden er den del af motivet, der er fjernest fra os og fra kameraet. Det er fx et landskab eller væggen i et rum. Mellemgrunden er det område, der ligger mellem forgrund og baggrund. Meget ofte er det vigtigste i billedet – fx filmens personer eller vigtige rekvisitter – placeret i mellemgrunden. Det er tit her, at handlingen udspiller sig.

Når der er genstande eller personer i både forgrund, mellemgrund og baggrund forstærkes oplevelsen af dybde i et billede. Og hvis genstande i forgrunden er meget større end genstande i baggrunden, øges dybdevirkningen. Fotografen kan også arbejde med dybdeskarpheden og skifte fokus fra fx forgrund til baggrund for at skabe suspense. Hvis fotografen i en gyserfilm flytter fokus fra en lille pige i forgrunden (alene hjemme i et stort, mørkt hus) til et halvåbent vindue bag hende, bliver det spændende.

I første indstilling i 'Hundefoder' (eksempel 1) er der stor kontrast mellem udtrykket i forgrund og mellemgrund/baggrund. Forgrunden er bommene, mellemgrunden er drengene, og baggrunden er vejen og træerne. Forgrunden signalerer fare (skrå linjer og advarselsfarver) mens mellemgrund og baggrund signalerer ro og harmoni (centralperspektiv og sommeridyl). Forgrunden er et visuelt spor: Der kommer til at ske noget dramatisk lige om lidt.

Framegrab fra 'Hundefoder'
  Eksempel 1
Forgrund, mellemgrund og baggrund

Et andet eksempel på, hvordan filminstruktøren kan arbejde med lag i billedet, ser vi i 'Skadet' (eksempel 2). Filmen bliver spændende, fordi der sker to handlinger på samme tid: en kærlighedshistorie om to forelskede teenagere og et drama om tre små børn, der finder en flugtbil fra et røveri. Det understregers flere gange med indstillinger, hvor vi i forgrunden ser de to forelskede teenagere, og i baggrunden ser de små børn og bilen. Kærlighedshistorien bliver fortalt i forgrunden, og dramaet med flugtbilen bliver fortalt i baggrunden. På den måde kan tilskueren følge med i begge handlinger samtidig.

Framegrab fra 'Skadet'
  Eksempel 2
Forskellige handlinger i forgrund og baggrund

Forsvindingspunkt

Fotografen kan også skabe dybdevirkning ved at arbejde med et forsvindingspunkt. Forsvindingspunktet er det sted i det fjerne, hvor linjerne mødes. Når vi har et forsvindingspunkt i et billede, vil det som regel fange vores opmærksomhed. I 'Børneleg' (eksempel 3) er vinduet for enden af gangen et forsvindingspunkt. Tilskuernes blik bevæger sig automatisk mod vinduet, og vi har dermed samme blikretning som hovedpersonen, der står til højre i billedet. Det styrker vores identifikation med ham.

Framegrab fra 'Børneleg'
  Eksempel 3
Forsvindingspunkt

Centralperspektiv

Når fotografen placerer forsvindingspunktet midt i billedet, kaldes det centralperspektiv. Denne komposition kan bruges til at skabe dybde og markere afstand. Et billede med centralperspektiv fremstår tit symmetrisk, velafbalanceret og overskueligt. Personer, der placeres i centralperspektiv, kan opleves som magtfulde og i kontrol. Det er ikke tilfældigt, at Dronningen altid bliver fotograferet i centralperspektiv, når hun holder nytårstale i tv.

I kortfilmen 'Fucking 14' (eksempel 4) er der et eksempel på centralperspektiv. Vi ser familien – faren og de to teenagedøtre – der spiser aftensmad. I filmen foregår flere scener omkring middagsbordet, og de er hver gang præget af magtkampe og konflikter. Centralperspektivet skaber dybde i billedet og underbygger samtidig handlingen: Her ser vi tre personer, der alle vil have magt.

Framegrab fra 'Fucking 14'
  Eksempel 4
Centralperspektiv

Læs mere om billedkomposition og se eksempler her:

Billedkomposition
Billedharmoni
Linjer