Filmatiseringer - Mellemtrin elev

Hjem
  • Opgavemål
  • Introduktion: Hvad er en filmatisering?
  • Jeg er William
  • Antboy
  • Valhalla
    • Valhalla: Tegneserie
  • Filmatisér selv
  • Links og litteratur

Opgavemål

I skal:

  • Undersøge, hvordan man filmatiserer en bog eller en tegneserie.
  • Sammenligne filmatiseringen med den oprindelige historie.
  • Analysere filmscener og sammenligne dem med tekst- og tegneserieafsnit.
  • Vurdere ligheder og forskelle mellem forskellige filmatiseringer.
  • Prøve selv at filmatisere. 

I skal arbejde med ’Jeg er William’, ’Antboy’ og ’Valhalla’.

Fotos: 'Jeg er William' (2017) Christian Geisnæs og Henrik Petit / Meta Film Rights, 'Antboy' (2013) Rolf Konow / Nimbus Film, 'Valhalla' (1986) / Metronome Productions, 'Valhalla' (2019) / Profile Pictures

 

Introduktion: Hvad er en filmatisering?

Når en bog har haft succes med en god historie og bliver populær, bliver der ofte lavet en filmudgave af den – også kaldet en filmatisering. Det er ikke altid kun romaner, der bliver lavet om til film; også mange tegneserier, noveller, eventyr, myter og bibelske fortællinger er blevet filmatiseret.

Når man laver en bog om til en film, vil der næsten altid ske ændringer i handlingen. Det, der virker godt som tekst, virker ikke nødvendigvis lige så godt som levende billeder i film. I mange bøger foregår handlingen fx gennem hovedpersonens tanker og følelser. Det kan let blive kedeligt og stillestående på film. Man er derfor nødt til at lægge dramatiske scener ind, der kan holde gang i handlingen og seernes interesse. Det kan også være, at man er nødt til at lave om på handlingens tid og sted for at få filmen til at passe til nutidens publikum.

I en filmatisering kan man vælge at gøre fire forskellige ting for at få bogens handling til at fungere på film:

  1. Man kan beholde og bevare dele af handlingen.
  2. Man kan ændre handlingen.
  3. Man kan fjerne eller udlade dele af handlingen.
  4. Man kan tilføje ting til handlingen.

I dette materiale skal I arbejde med at undersøge, hvad der sker, når en bog eller fortælling forvandles til en film.

Foto: 'Harry Potter og flammernes pokal' (2005) / Warner Bros
Foto: 'The Maze Runner' (2014) Ben Rothstein / 20th Century Fox
Foto: 'Vildheks' (2018) Tine Harden / Good Company Films
Foto: 'Drengene fra Sankt Petri' (1991) Ole Kragh-Jacobsen / Metronome Productions
Billeder fra forskellige filmatiseringer

Opgaver

  • Lav en liste med filmatiseringer, I har set.
     
  • Hvilke af dem har I også læst bogen til?
     
  • Hvad var godt i de filmatiseringer, I også har læst? Hvad var dårligt eller skuffende?
     
  • Var det de samme ting, der var skuffende i de forskellige filmatiseringer?
     
  • Hvad er den bedste filmatisering, I har set? Hvorfor?
     
  • Hvad er den dårligste filmatisering, I har set? Hvorfor?
     
  • Hvilke forskelle er der på at læse en bog og se en film?
     
  • Er det bedst at læse bogen først og se filmen bagefter? Eller omvendt?
     

Handling
 

  • Skal en film altid følge bogens handling?
     
  • Hvorfor tror I, at handlingen nogle gange bliver lavet om?
     

Personer 
 

  • Skal der altid være de samme personer med i filmen som i bogen?
     
  • Må man lave om på personernes navne?
     
  • Må man lave om på personernes måde at være på?
     
  • Hvorfor tror I, at personerne nogle gange bliver lavet om?
     

Følelser og tanker
 

  • Hvordan kan man lave en jeg-fortæller i en filmatisering? Hvilke filmiske virkemidler kan man bruge?
     
  • Hvordan kan man vise personers tanker i en filmatisering?
     
  • Hvordan kan man vise en persons følelser i en filmatisering?
Foto: 'Skammerens Datter' (2015) Jirí Hanzl / Nepenthe Film
Foto: 'Robotbror' (2022) Andreas Bastiansen / Nimbus Film

Jeg er William

Romanen ’Jeg er William’ (2013) handler om drengen William. Hans mor har en psykisk sygdom, og derfor bor William hos sin morbror, Nils, der hustler sig frem i livet. 

Bogen er skrevet Kim Fupz Aakeson, der også har lavet manuskriptet til filmatiseringen fra 2017.

Opgaver – når I har læst bogen

Gå sammen i grupper på tre, og tal om:

  • Hvad kunne være svært at filmatisere? Hvorfor?
  • Hvad ville I ændre, hvis I skulle filmatisere bogen? Hvorfor? 

Gennemgå jeres svar fælles i klassen. 

Opgaver – når I har set filmen

Løs følgende opgaver i små grupper, og gennemgå jeres svar i klassen.

  • Hvad er ens i bog og film? Hvad er lavet om? Brug denne tjekliste (finde også som pdf):
     
  • Tal om de vigtigste ændringer. Hvorfor tror I, de er lavet?
     
  • Er ændringerne gode eller dårlige? Hvorfor?
     
  • Giv en vurdering af filmatiseringen på 1-5 stjerner, og begrund.
Fotos: 'Jeg er William' (2017) Christian Geisnæs og Henrik Petit / Meta Film Rights

Sammenligning af bog og film

Præsentation af William 
 

Læs kapitel 1, og se klip 1.

 

Svar på:

 

  • Hvilke forskelle og ligheder er der mellem bogen og filmen?
     
  • Hvordan er William som jeg-fortæller fremstillet i filmen?
     
  • Hvilke filmiske virkemidler er brugt til at gøre handlingen mere levende og humoristisk?
     

KLIP 1

Nils vil have penge
 

Læs de tre første sider i kapitel 7 (side 50-52), og se klip 2. 

 

Svar på:

 

  • Hvilke forskelle og ligheder er der mellem bogen og filmen?
     
  • Hvilke filmiske virkemidler er brugt til at gøre scenen mere dramatisk?
     
  • Hvorfor tror I, at man har valgt at gøre scenen mere dramatisk?
     

KLIP 2

Bananarama vinder

 

Læs side 56-60, og se klip 3. 

 

Svar på:

 

  • Hvilke forskelle og ligheder er der mellem bogen og filmen?
     
  • Hvilke filmiske virkemidler er brugt til at gøre scenen mere dramatisk?
     
  • Hvorfor tror I, at man har valgt at gøre scenen mere dramatisk?
     

KLIP 3

Moren og William
 

Læs citatet herunder, der handler om Williams sidste besøg hos moren:

Min mor er min mor, hun ligner sig selv, hun spiser sine stykker chokolade, hun smiler, hun ser andre steder hen, hun presser en sammenfoldet seddel ned i min hånd og kysser farvel.


”William,” hvisker hun.
”Mor,” hvisker jeg.

 

Da vi går gennem gangen sidder hende den sædvanlige og siger: ”Kys mig i rumpen, kammerat.”
Min morbror Nils fniser.

Se klip 4.

 

Svar på:

 

KLIP 4

Interview

Se interviewet med forfatter Kim Fupz Aakeson, der også har skrevet manuskriptet til filmen.

Gå sammen i mindre grupper, og tal om:

  • Hvad er de vigtigste tanker, som Kim Fupz gjorde sig om filmatiseringen?
  • Er I enige i Kim Fupz’ valg? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Er det godt eller dårligt, at bog og film er så ens?
     

Antboy

Bogen ’Antboy: Tissemyrens bid’ (2007) handler om 12-årige Pelle, der bliver bidt af en tissemyre og får superkræfter. Den er skrevet af Kenneth Bøgh Andersen, og den er den første i en serie af i alt ni bøger.

Filmen ’Antboy’ (2013) er sammensat af de tre første bind i serien. Den er instrueret af Ask Hasselbalch.

I kan arbejde med opgaverne, når I har læst eller hørt de første 12 kapitler af ’Antboy: Tissemyrens bid’. 

Opgaver til bogens begyndelse

Gå sammen i grupper på tre, og tal om:

  • Hvad kunne være svært at filmatisere? Hvorfor?
  • Hvad ville I ændre, hvis I skulle filmatisere bogen? Hvorfor?

Gennemgå jeres svar sammen i klassen. 

Sammenligning af bog og film

Se klip 1.

Løs følgende opgaver i små grupper, og gennemgå jeres svar i klassen.

  • Hvad er ens i bog og film? Hvad er lavet om? Brug denne tjekliste (findes også som pdf):
     
  • Tal om de vigtigste ændringer. Hvorfor tror I, de er lavet?
     
  • Er ændringerne gode eller dårlige? Hvorfor?
     
  • Hvorfor tror I, at der er en tegneserie med i begyndelsen?
     
  • Giv en vurdering af filmatiseringen på 1-5 stjerner, og begrund.
     

KLIP 1

Interview

Se interviewet med instruktør Ask Hasselbalch.

Gå sammen i mindre grupper, og tal om:

  • Hvad er de vigtigste tanker, som Ask Hasselbalch gjorde sig om filmatiseringen?
  • Hvorfor er Pelle lavet så meget om?
  • Er I enige i Asks valg? Hvorfor/hvorfor ikke?

Valhalla

Tegneserien ’Valhalla’ tager udgangspunkt i myterne om de nordiske guder – den nordiske mytologi. Serien er tegnet af Peter Madsen, og den består af 15 bind udgivet fra 1979-2009. 

Der er blevet lavet filmatiseringer af dele af tegneserien to gange: I 1986 lavede Peter Madsen selv animationsfilmen ’Valhalla’, og i 2019 kom en spillefilm med samme navn, instrueret af Fenar Ahmad. Anslaget i begge film kommer fra tegneseriens første album, ’Ulven er løs’, hvor menneskebørnene Røskva og Tjalfe bliver taget med til Asgård, gudernes hjem.

Sammenligning af anslag

Læs åbningen på tegneserien ’Valhalla: Ulven er løs’ her. Se derefter klip 1 og klip 2 (nederst).

(OBS. Ikke med i uddraget: Røskva har i alle tre udgaver skjult sig i vognen for at komme med til Valhalla).

Gå sammen i grupper på tre, og svar på:

  1. Hvad er de vigtigste forskelle og ligheder mellem de tre udgaver?
     
  2. Lav korte sammenlignende personkarakteristikker af figurerne i de tre værker:
     
    • Thor
       
    • Loke
       
    • Røskva
       
    • Tjalfe
       
    • Forældrene
       
  3. Hvordan er forholdet mellem Loke og Thor i de tre udgaver?
     
  4. Hvordan er forholdet mellem Røskva og Tjalfe i de tre udgaver?
     
  5. Hvilke roller spiller de forskellige personer for handlingen i de tre udgaver?
     
  6. Hvem er den/de vigtigste?
     
  7. Hvilke filmiske virkemidler* er der brugt til at vise magien i gedens genoplivning? 
     
  8. Hvilke filmiske virkemidler* er der brugt til at vise magien i regnbuen Bifrost? 
     
  9. Hvordan er farver og billedopbygning brugt til at understrege personernes kendetegn i tegneserien? Hvilke filmiske virkemidler* er der brugt til det samme i de to filmudgaver?
     
  10. Hvordan er farver og billedopbygning brugt til at gøre gudernes ankomst dramatisk i tegneserien? Hvilke filmiske virkemidler* er der brugt til det samme i de to filmudgaver?
     
  11. Hvordan er farver og billedopbygning brugt til at vise magtforholdet mellem guder og mennesker i tegneserien? Hvilke filmiske virkemidler* er der brugt til det samme i de to filmudgaver?
     
  12. Hvilke forskelle på de to film kan skyldes, at den nyeste er lavet 33 år efter den første?
     
  13. Hvilken af de to filmudgaver synes I, er den mest vellykkede? Hvorfor?
     

*Kom ind på fx beskæring, synsvinkel, perspektiv, lys, underlægningsmusik og lyd.

 

KLIP 1


KLIP 2

Valhalla: Tegneserie

Her finder I indledningen på tegneserien 'Valhalla: Ulven er løs'.

Gengivet med venlig tilladelse fra Peter Madsen.

SIDE 1

SIDE 2

SIDE 3

SIDE 4

SIDE 5

SIDE 6

SIDE 7

SIDE 9

Fotos: ’Valhalla: Ulven er løs’, Peter Madsen, 1979.  

Filmatisér selv

Lav små grupper, og vælg én af de følgende filmatiseringsopgaver (1 og 2), I gerne vil arbejde med.

1. En uhyggelig onkel?

Da man lavede filmen ’Jeg er William’, var det vigtigt, at onklen ikke virkede alt for farlig. Det skulle stadig være muligt for William at ”klare” ham (se interviewet med filmens og bogens forfatter).

Se scenen (klip), hvor onklen vil have sine penge tilbage og jagter William rundt i stuen: 

KLIP 

Tal om, hvad der gør, at onklen virker truende, men at man alligevel ikke er så bange for ham:

  • Hvordan ser onklen ud (kostume, mimik og kropssprog)? 
  • Hvad siger han?
  • Hvad gør han?
  • Hvordan er scenografien (rummet, lyset, rekvisitterne)?
  • Hvordan er lyden (musik og effektlyde)?
  • Hvordan er tempoet i scenen?

Nu skal I filme jeres egen version af scenen. 

I skal have to skuespillere, hvor den ene spiller onklen, og den anden spiller William, og så skal der være en eller to bag kameraet (brug jeres mobiltelefon(er) som kamera).

  1. Genlæs teksten, og find frem til, hvordan I vil lave scenen. Skal Niels eller William være lidt anderledes end i filmen? Måske ender scenen på en anden måde i jeres version?
  2. Vælg en location, hvor de to skuespillere kan bevæge sig rundt. Det kan fx være omkring et bord, som i ’Jeg er William’, eller rundt om et legestativ eller en anden forhindring.
  3. Når I optager scenen, kan I fx optage onklen i frøperspektiv (nedefra) og William i fugleperspektiv (oppefra) – dét vil understrege magtforholdet.
  4. Nu skal I samle jeres optagelser i et klippeprogram. Eksperimentér med tempoet – skal klipningen være hurtig (mange korte klip hurtigt efter hinanden)? Skal noget være i slowmotion
  5. Test gerne klipningen ved at vise scenen til andre, så I er sikre på, at den er forståelig. 
  6. Læg evt. billedeffekter på. I kan fx gøre filmen mørkere, forstærke farverne eller måske lave filmen sort-hvid?
  7. Nu skal I lave et lydspor. Hvilken musik kan gøre jagten spændene og farlig? Kan man lægge nogle lyde ind, så det bliver mere uhyggeligt eller dramatisk?
  8. Vis hinanden jeres forskellige versioner i klassen, og tal om, hvilke virkemidler der virker godt.
Foto: 'Jeg er William' (2017) Christian Geisnæs og Henrik Petit / Meta Film Rights

2. En rigtig helt

Du skal nu lave et portræt af en person, du synes, er en rigtig helt. Det kan være en, du kender personligt eller en person/figur, du synes har gjort noget særligt, som du ser op til. Opgaven er at overbevise andre om, at personen altså er en ægte (super)helt! Brug alle kneb og virkemidler.

  • Tekst: Skriv en kort tekst på tre-fire linjer om din helt. Brug tillægsord til at beskrive personen – både udseende og personlige egenskaber. Du bestemmer selv, om helten skal være en jeg-person, eller om man skal se helten udefra med en 3. persons fortæller (overvej, hvilke fordele og ulemper der kan være). 
  • Tegneserie: Lav en tegneseriefigur af personen – hvordan kan personen tegnes som en rigtig helt? Hvilke farver, rekvisitter, omgivelser? Måske siger eller tænker personen noget? Lav det evt. som collage.
  • Film (storyboard): Sæt personen ind i en kort handling, der viser, hvor god en helt personen er. Vælg et eksempel på noget, personen i virkeligeden har gjort, eller find på noget, som du tror vedkommende ville gøre i en svær situation. 
  • Lydspor: Find lyde, du tænker skulle være med i filmen. Måske noget musik, der passer til stemningen, og som kunne være personens ledemotiv (musik, der bruges, når helten er i fokus og bruger sine kræfter med succes). 
Foto: 'Antboy' (2013) Rolf Konow / Nimbus Film

Links og litteratur

Generelt

  • Peter Schepelern: 'Fra bog til film'
    Baggrundsartikel om filmatiseringer (Filmcentralen).
  • Henrik Vejen: 'Fra bog til film'
    Baggrundartikel om filmatiseringer (Ekko).

Andre undervisningsmaterialer med  opgaver om filmatiseringer

Fyrtøjet

Vitello vil have en far

Jeg er William

  • Filmdatabasen: 'Jeg er William'
    Det Danske Filminstituts side om 'Jeg er William' inklusive credits og trailer.
  • Filmcentralen: 'Jeg er William'
    Undervisningsmateriale til 'Jeg er William'.

Antboy

  • Filmdatabasen: 'Antboy'
    Det Danske Filminstituts side om 'Antboy' inklusive credits og trailer.
  • Filmcentralen: 'Antboy'
    Undervisningsmateriale til 'Antboy'.

Valhalla: Ulven er løs

  • Peter Madsen, Henning Kure og Henning Kirk: 'Valhalla: Den samlede saga bind 1-5'. Carlsen, 2010-2011
    Masser af skitser, baggrundsviden og forfatternoter om serien.
  • Filmdatabasen: 'Valhalla' (1986)
    Det Danske Filminstituts side om 'Valhalla' (1986) inklusive credits.
  • Filmdatabasen: 'Valhalla' (2019)
    Det Danske Filminstituts side om 'Valhalla' (2019) inklusive credits og trailer.
  • Filmcentralen: 'Valhalla'
    Undervisningsmateriale til 'Valhalla' (2019).
  • Martin Brygmann: 'Lokes rapsody'
    Officiel musikvideo fra Warner.
  • Finn Stefánsson: 'Loke'
    Den Store Danske om Loke.
  • Finn Stefánsson: 'Thor'
    Den Store Danske om Thor.
  • Jens Peter Schjødt, Finn Stefánsson og Morten Warmind: 'Nordisk religion og mytologi'
    Den Store Danske om nordisk mytologi.
  • Kristine Glerup og Rasmus Fahrendorff: 'Guder i den nordiske mytologi'
    Kristelig Dagblads side om guderne i den nordiske mytologi.
  • Nationalmuseet: 'Vikingernes gamle tro'
    Nationalmuseets side om nordisk mytologi.
  • Sandra Østervang Nielsen: 'Thor gik fra tordengud til følsom muskelmand'
    Kristelig Dagblads side om filmatiseringer af guderne i den nordiske mytologi.
  • Olivia Celeste Kyed Kenvig: 'Homoseksuelle superhelte bliver for første gang gift i Marvel-universet'
    DR-artikel om diversitet i helteuniverser, herunder om Lokes køn og seksualitet.

Intet

  • Filmcentralen: 'Intet'
    Undervisningsmateriale til 'Intet'.