Introduktion
I skal nu se nærmere på filmens temaer, konflikter og særlige filmiske virkemidler.
Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde frem mod at …
- Kunne undersøge, hvordan film er bygget op omkring problemer og konflikter, der skal løses.
- Kunne bruge kameravinkler og klipning til at beskrive personers status.
- Blive gode til at forudse, hvordan film slutter, ud fra set ups og pay offs.
- Lære om genrerne ungdomsfilm, musical og komedie.
- Kunne lave en personlig videoblog.
- Kunne skrive en lejlighedssang.

Film og forforståelse
De fleste film handler om, at hovedpersonen skal løse et problem. Problemer kan både være bestemte opgaver eller konflikter med andre. 13-årige Honey har ikke bare ét, men mange problemer om ørerne. I skal prøve at spå om, hvad der sker for Honey.
Hvis nogen allerede har set filmen, må de ikke afsløre handlingen.

I klassen
- Se traileren til ’Honey’ sammen.
- Lav en fælles liste over de problemer, I tror, Honey har.
- Lav en fælles liste over ting, I tror, der sker for Honey i filmen: Hvordan vil hendes problemer udvikle sig og måske blive løst?
Man kan blive bedre til at gætte, hvordan en film ender, hvis man holder øje med særlige spor undervejs. Det skal I gøre, mens I ser ’Honey’.
Alene
Jeres lærer giver alle elever et tal fra et til fire. Dit tal bestemmer, hvad du skal holde særligt øje med, når I ser filmen:
1: Hold øje med musikinstrumentet fra Honeys morfar. Hvad sker med det?
2: Hold øje med pakken fra Honeys far, som han kalder ”guldet”. Hvad sker der med den?
3: Hold øje med Honeys mobiltelefon. Hvad der sker med den, og hvad bliver den brugt til?
4: Hold øje med storesøster Mikalas mobiltelefon. Hvad bliver den brugt til?
Handling
Alene / i grupper
I skal få overblik over Honeys problemer og deres løsninger.
- Alene: Lav en liste over de problemer, Honey har i løbet af filmen. Både opgaver, hun skal løse, og konflikter, hun har med andre eller inde i sig selv.
- Var der nogen problemer, klassen ikke havde forudset inden filmen?
- Du holdt øje med et bestemt spor under filmen. Hvordan havde dit spor noget at gøre med Honeys problemer?
- Gå sammen i grupper: Sammenlign jeres lister, og diskutér:
- Hvilke problemer var størst for Honey? (Vælg tre til fem).
- Hvordan bliver de problemer løst?
- Hvem lærer noget undervejs?
- Hvad tror I, filmens budskab er? Det vil sige: Hvad er det vigtigste, man kan lære af Honeys historie?

Temaer
Ansvar og frihed
Hvor meget frihed har man ret til, og hvor meget ansvar har man over for andre? Det giver Honeys familie forskellige svar på undervejs i filmen.
I grupper
- Diskutér, hvilket syn Honeys mor har på ansvar og frihed ud fra mottoet: ”Stærkere sammen!” Hvordan lever hun selv op til mottoet?
- Diskutér, hvilket syn Marcel har på ansvar og frihed ud fra den konfirmationssang, han skrev til Honeys mor:
”Man må leve sit liv lige nu
Og gøre som man vil, det skal man sgu
Stol ikke på nogen, bare tænk på dig selv
Der er ingen hjælp at hente, bare tro på dit held
Der er ingen, der tænker på dig
Så fyr den af, gå din egen vej
Sig aldrig nej til en fest med lidt sprut og lidt lir
Skide være med, hvad andre tænker og siger.” - Diskutér, hvordan synet på ansvar og frihed er i Honey og Mikalas versioner af konfirmationssangen:
Honeys version:
”Man må leve sit liv lige nu
Og gøre som man vil, det skal man sgu
For pludselig er al tiden gået
Fik du gjort det, du ville ha’ nået?
Men det bedste vil altid være
Når ens ven hjælper med det svære”Mikalas version:
”Og det bedste skal altid være
At være sammen med sine kære” - Hvad tror I, filmen vil sige om ansvar og frihed?
- Hvad mener I selv?

Familie
Marcel har været en dårlig far for Honeys mor. Da filmen slutter, har han dog lært noget om at være en del af en familie. Det ser vi på Mikalas videoblog, hvor Marcel synger og siger undskyld til Honeys mor.
Heldigvis er han ikke den eneste i familien, der bliver klogere.
I grupper
Lav tre små episoder til Mikalas videoblog, inspireret af Marcels sidste ord.
Episoderne må højst vare ét minut hver. Brug telefon eller tablet til at filme.
I skal skiftes til at være Mikala bag kameraet, og I skal hver især spille en af tre personer:
- Honeys far: Efter alt det, der er sket i filmen, hvad vil han så sige til Honey?
- Honeys mor: Hvad vil hun gerne sige til både Honey og Mikala?
- Honey: Hvad vil hun gerne sige til sin storesøster Mikala?
I klassen
- Se alle videohilsnerne fra Honeys far.
- Var grupperne enige om, hvad han vil sige? Diskutér hvorfor / hvorfor ikke.
- Se og diskutér videoerne fra Honeys mor og fra Honey på samme måde.

Løgne
Både voksne og børn lyver i ’Honey’ af forskellige grunde.
Diskutér i grupper
- Hvorfor lyver Honey over for sin nye klasse? Kan I huske nogle eksempler på løgnene?
- Hvorfor lyver Honey over for sin mor om besøgene hos Marcel?
- Hvorfor har Honeys mor løjet for Honey og Mikala om morfarens død?
- Er det nogensinde i orden at lyve? Hvornår / hvorfor ikke?
Filmsprog
Filmiske virkemidler
Klipning
Læs om klippeteknikken montage, og gense klippet, hvor Honey passer sine pligter:
KLIP: Montage
Diskutér i grupper:
- Hvordan er tiden anderledes for Honey end for os, der ser montagen? Bliver tiden forlænget eller forkortet for os?
- Hvilken stemning skaber montagen?
- Hvorfor tror I, at instruktøren har valgt at vise Honeys pligter som en montage?
![]() Montage
I grupper Film jeres egen montage, hvor én karakter laver nogle ting, der i virkeligheden ville tage længere tid.
|
Kameravinkel
Læs om frøperspektiv, og gense klippet, hvor bandet Fuld Smadder kommer ud fra musiklokalet:
KLIP: Bandet kommer ud fra musiklokalet
Diskutér i grupper:
- Hvorfor tror I, at instruktøren har valgt at filme bandet fra frøperspektiv netop her?
- Hvad gør det ved stemningen, at bandet går i slowmotion?
- Hvorfor tror I, at instruktøren har sat et synligt jump cut ind undervejs? (Hint: Hvor ser man ellers jump cuts?)
![]() Sej på film
I grupper Inspireret af Fuld Smadder skal I give jeres eget bud på, hvordan man får nogen til at virke seje på film.
Hvis I mangler inspiration, så vælg en af følgende situationer:
|
Dramaturgi
Set up og pay off
Læs om set up og pay off.
Da I så ’Honey’, holdt I øje med fire rekvisitter. De blev vigtige for handlingen ligesom en ”Chehkovs pistol”. Anton Chekhov skrev skuespil og mente, at alle dele af en historie skal have betydning. Hvis nogen lægger en pistol i skuffen i første scene, så skal den absolut fyres af senere. På den måde bliver pistolen et spor eller set up, der varsler om et senere pay off.
Alene
- Skriv om den rekvisit, du holdt øje med.
- Hvornår og hvordan så vi den første gang?
- Hvad betød den for Honey i begyndelsen?
- Hvad skete der senere med rekvisitten?
- Ændrede den betydning for Honey og hendes familie?
To og to
Sæt dig sammen med én, der holdt øje med samme rekvisit som dig.
- Sammenlign det, I har skrevet. Måske husker I forskellige ting.
- Diskutér, hvordan jeres rekvisit er en ”Chekovs pistol”.
- Hvordan kan man forudse filmens handling, hvis man bruger rekvisitten som et spor?
- Hvordan hænger rekvisitten sammen med set up og pay off?
Genre: en hybrid
4.-6. klasse: Lærer/elever læser introen til kapitlerne ungdomsfilm, komedie og musical højt.
7. klasse: Læs om genrerne ungdomsfilm, komedie og musical.
Diskutér i grupper
- Hvorfor kan man kalde ’Honey’ en ungdomsfilm? Lav en liste med argumenter – gerne med eksempler på scener i filmen.
- Hvorfor kan man kalde ’Honey’ en komedie? Lav en liste med argumenter – gerne med eksempler på scener i filmen.
- Hvorfor kan man kalde ’Honey’ en musical? Lav en liste med argumenter – gerne med eksempler på scener i filmen.
I klassen
- Jeres lærer hjælper med at samle gruppernes argumenter sammen på tre genre-plancher.