Science fiction-filmens undergenrer

Science fiction-genren har nogle undergenrer. Fælles for dem er filmenes universer, hvor videnskaben giver nye fantastiske muligheder. Filmgenrer udvikler sig dog hele tiden, og på den måde opstår nye typer science fiction-film.

Rumeventyr

Rumeventyret udspiller sig i rummet og lægger vægt på underholdende historier, farverige karakterer og locations. Fantasygenrens kamp mellem det gode og det onde er rykket ud i det ydre rummet. Helte kæmper mod skurke, og det gode vinder til sidst. Rumeventyret viser os en verden, der er langt fra det, vi kender. Det er ikke verdener, der ligner Jorden, og den nye teknologi er for længst blevet en realitet i forhold til rumskibe med lyshastighed og laservåben. Rumeventyr er fx filmene i serierne 'Star Wars', 'Star Trek' og 'Guardians of the Galaxy' (2014).   

Foto: 'Star Wars: Imperiet slår igen' (1980) Lucasfilm

Besøg fra rummet

I denne undergenre udspiller handlingen sig på Jorden. Den nye teknologi kommer altså fra rumvæsner, der besøger eller angriber Jorden. Vi møder venlige rumvæsner i Steven Spielbergs 'Nærkontakt af tredje grad' og i 'E.T.' (1982) – men en invasion af rumvæsner i hans udgave af 'War of the Worlds' fra 2005. Rumvæsner angriber desuden Jorden i film som 'Independence Day' og 'Stjålne kroppe' (1956, 1978). I 'Den dag, jorden stod stille' (1951, 2008) kommer Jorden under et kritisk blik fra et højerestående rumvæsen, der overvejer, om menneskeden skal fortsætte med at eksistere. I 'District 9' (2009) er en gruppe rumvæsner strandet på Jorden, men bliver tvunget til at leve på en losseplads. 'District 9' bliver på den måde en kommentar til raceadskillelse og behandlingen af nødlidende.  

Foto: 'E.T.' (1982) Allan Daviau / Universal

Dystopi

"Dystopi" betyder "dårligt sted". Det dårlige sted i dystopier er fremtiden. Dystopiske science fiction-film viser os en fremtid, hvor teknologi og videnskab ganske vist har udviklet sig, men uden at gøre verden til et bedre sted – tværtimod. I tidsrejsefilmen 'Twelve Monkeys' har mennesket mere eller mindre udryddet sig selv med en virus, og i 'Blade Runner' fornemmer man, at overbefolkning og forurening har ødelagt Jorden.

De fleste dystopiske science fiction-film handler både om fremtiden og om nutiden. De viser os fremtiden, sådan som det måske kommer til at gå, hvis vi ikke ændrer adfærd og retning. Mange dystopiske science fiction-film peger derfor på problemer, som vi kæmper med i nutiden og forestiller sig, hvordan det kan udvikle sig, hvis vi ikke passer på. I film som 'The Running Man' (1987), 'The Hunger Games' (2012-2015) og 'Divergent' (2014) ser vi en fremtid præget af konkurrence, social ulighed, en undertrykkende statsmagt og et mediebillede, hvor reality-tv er blevet dødelig alvor.

Fotos: I 'Twelve Monkeys' må Cole rejse i tiden for at stoppe et virus, der vil udrydde det meste af Jordens befolkning. Roger Pratt / Atlas Entertainment (1996)